SafeInCloud to menedżer haseł dostępny m.in. dla urządzeń mobilnych z systemem operacyjnym Android. Robi wielkie wrażenie, ale nie jest zupełnie darmowy. Można go testować przez 2 tygodnie, natomiast dalsze korzystanie wymagać będzie poniesienia z naszej strony jednorazowej opłaty (nie ma żadnej subskrypcji). Inaczej przedstawia się sprawa z edycjami SafeInCloud dla Windowsa/Maca, bo one są akurat darmowe. Kłopot oczywiście w tym, że dziś chcemy mieć jeden i ten sam sejf i na komputerze stacjonarnym, i na urządzeniu przenośnym - czy więc, ostatecznie, warto się zainteresować tym SafeInCloud?
Zacznijmy od podstaw. Tego typu narzędzia działają na następującej zasadzie: 1) użytkownik otrzymuje sejf na swoje loginy i hasła do stron internetowych, numery PIN kart płatniczych, hasła wi-fi, kody do drzwi czy szafki itp. informacje osobiste, 2) sam definiuje tylko jedno nowe hasło, które posłuży wyłącznie do otwierania sejfu, 3) wszelkie dane znajdujące się w sejfie zabezpieczone zostają kluczem AES-256, szyfrowaniem właściwie już powszechnie obowiązującym jako standard. Od tego SafeInCloud nie jest żadnym wyjątkiem - oferuje to wszystko. Co zaś go wyróżnia, to to, że daje użytkownikowi sposobność przechowywania sejfu w ulubionej usłudze chmury i przywrócenia danych w razie zmiany, awarii czy utraty urządzenia mobilnego. Wspierane są popularne serwisy: Dysk Google, Dropbox, OneDrive, Dysk Yandex. Uściślijmy jednak, że oprócz tego dostępne są opcje WebDAV, ownCloud, NAS, oraz braku synchronizacji i trzymania sejf offline, w pamięci urządzenia. Dostęp do interfejsu sejfu w wypadku synchronizacji poprzez chmurę jest jednak o tyle wygodny w omawianym przypadku, że oprócz wersji dla Androida, SafeInCloud znajdziemy także w internecie na Safe-in-Cloud.com, zaś komfort zwiększymy instalując dedykowaną wersję dla Windowsa lub Maca.
Jak przebiega obsługa? Miło i sympatycznie od początku do końca. Po pierwszym uruchomieniu SafeInCloud w systemie Android, skonfigurujemy bazę danych. Już na tym wstępnym etapie otrzymamy 2 możliwości, wynikające z tego, co właśnie powiedzieliśmy, tzn. 1) utworzenia nowej bazy danych (sejfu) i ustawienie dla niego hasła, albo 2) przywrócenia bazy danych z chmury. W wypadku tworzenie nowej bazy danych otrzymamy podpowiedź: ile czasu może zająć złamanie ustawianego hasła głównego? Należy unikać tworzenia hasła krótkiego. Trzeba je także absolutnie koniecznie zapamiętać. Jeśli bowiem stracimy hasło do sejfu - tym samym stracimy dostęp do zawartych w nim informacji; hasła nie będzie się dało odzyskać. Gdy po chwili przejdziemy do interfejsu głównego, SafeInCloud zaproponuje logowanie do konta w chmurze i synchronizację bazy danych. Oznaczymy, czy automatyczna synchronizacja przebiegać ma zawsze czy tylko poprzez wi-fi. Nie ma przymusu korzystania z chmury i sejf można z powodzeniem umieścić tylko w urządzeniu. W ustawieniach aplikacji znajdziemy opcje przeznaczone do tworzenia i przywracania bazy danych z pamięci urządzenia.
Pozostałe najważniejsze właściwości programu w wersji dla Androida:
• nowoczesny wygląd na podstawie Material Design - 4 motywy graficzne: jasny, ciemny, czarny, niebieski,
• dostępność szablonów informacji - każda informacja to w aplikacji tzw. karta. Dostępne zaś szablony kart: członkostwo, e-mail, ID, karty kredytowe, kody, konta WWW, login/hasło, ubezpieczenia. Oprócz kart, w sejfie umieścimy także zwykłe notatki,
• możliwość segregowania i kategoryzowania wprowadzanych danych - z łatwością je otagujemy, a potem wybierzemy odpowiednie z poziomu szuflady nawigacyjnej,
• dostępność kluczowych funkcji zapewniających bezpieczeństwo - chodzi m.in. o automatyczne zablokowanie sejfu po wyjściu z aplikacji,
• opcja logowania się przy pomocy odcisku palca - dotyczy wybranych urządzeń Samsunga i Androida w wersji min. 6.0,
• integracja z przeglądarką internetową - pozwoli to na bezpośrednie, błyskawiczne wstawianie loginów i haseł w formularzach stron WWW,
• dostępność własnej przeglądarki internetowej - tak, jest ona wbudowana i również oferuje funkcję automatycznego wstawiania pół formularzy,
• aplikacja dla Android Wear - można umieścić wybrane karty w sektorze ulubionych, aby mieć do nich szybki dostęp, gdy brakuje czasu (np. kod do drzwi).
Reasumując, SafeInCloud to niezwykle dopracowany, doszlifowany menedżer haseł dostępny dla wielu platform, nie tylko dla Androida, ale też np. dla Windowsa. Umożliwia przechowywanie automatycznie synchronizowanej bazy danych w chmurze, np. Dysku Google'a albo Dropboxa, ale pozwala na trzymanie sejfu w trybie offline, w samym urządzeniu. Wersja dla Androida jest wykonana przewspaniale. Co prawda, jest właściwie płatna, ale otrzymamy za to potężne narzędzie, niewątpliwie jedno z najlepszych w swojej kategorii - o ile nie najlepsze.
Uwaga! Dostępna jest wersja tego programu dla systemu Windows. Aplikacja internetowa dostępna jest pod adresem http://www.safe-in-cloud.com
Ograniczenia! Część funkcjonalności wymaga odpowiedniego modelu urządzenia bądź wersji Androida. Wersja Pro aplikacji kosztuje 24,99 zł i korzysta się z niej przez pierwsze 2 tygodnie; potem wszystkie funkcje zostają wyłączone.
Wymagania! Zależne od urządzenia
Spolszczenie! Język polski ustawiany jest automatycznie