w
googluj

Dołącz do nas na:

facebook google+
Dodaj swój tematarrow
Więcej tematówarrow

Osób na forum: 75
Wszystkich postów: 959259
Wszystkich tematów: 159147

l r
~kuśka: Tnie wszystko jak brzytwa ! Nikt lepszego nie wymyślił i nie wymyśli ... arrow
~AAA: To rzeczywiście bardzo dobry program, szczerze wart polecenia. Przy tak wysokiej ocenie być może niestosowne jest wspominać o innym, nieco l... arrow
Programów: 11971
Istniejemy od: 7996 dni

DeleD Community Edition (DeleD CE) 2.45


DeleD Community Edition (DeleD CE) to opensource’owy program służący do modelowania oraz edytowania obiektów 3D. Aplikacja jest przeznaczona zwłaszcza do tworzenia i edycji obiektów wykorzystywanych w grach komputerowych, przez co może być m.in. stosowana z powodzeniem jako kreator/edytor poziomów gier. Oprócz tego przyda się także przy tworzeniu obrazów 3D, prototypów, prezentacji, materiałów edukacyjnych czy elementów witryn WWW. Chociaż DeleD CE koncentruje się głównie na statycznych scenach i obiektach, posiada podstawowy moduł animacji, dzięki któremu wprawimy elementy trójwymiarowe w ruch. Funkcje programu pozwalają na edycję geometrii obiektów, wspomnianą przed chwilą animację, mapowanie UV (nakładanie tekstur), lightmapping (mapy oświetlenia/refleksów świetlnych) oraz raytracing (śledzenie promieni światła docierających do obserwatora). Wersja Community Edition powstała na bazie kodu komercyjnej edycji Pro programu DeleD i zawiera właściwie wszystkie funkcje pierwowzoru oraz szereg nowych możliwości. Warto dodać, że narzędzie uchodzi za dość proste w obsłudze w porównaniu do innych aplikacji z tej kategorii, a także posiada naprawdę niskie wymagania sprzętowe.

Główne funkcje DeleD CE:

• ogólne – inspektor obiektów i scen, łączenie scen, wykorzystanie tzw. Gizma w trybie widoku trójwymiarowego (ułatwia transformacje itd.), różne tryby widoku 3D (szkieletu, bryły, obiektu z teksturą oraz z mapą refleksów świetlnych), wsparcie dla obrazów referencyjnych, ograniczanie (tworzenie zależności) współrzędnych X, Y, Z, funkcje związane z widocznością obiektów, zamrażanie (zapobiega transformacjom itd.), zapis do formatów korzystających z kodu ASCII, łatwo zrozumiałego dla komputera, nieograniczona ilość okien z różnymi typami widoku 2D lub 3D, przeprowadzanie operacji na obiektach za pomocą myszki, jak również kontrolowanie widoku przy jej użyciu, konfigurowalny układ interfejsu, dynamiczny system cofania i ponawiania zmian, gotowe wzorce ustawień (ułatwiające przepływ pracy), zestaw gotowych scen (12 plików), ustawień (55 możliwości) oraz tekstur o wysokiej rozdzielczości (ponad 300 sztuk), dostęp do strefy klienta, pozwalającej na pobranie kolejnych obiektów, scen, tekstur itd., wtyczki umożliwiające import lub eksport grafiki 3D z/do wielu aplikacji, a także rozszerzające funkcjonalność DeleD CE, szeroka społeczność skupiona wokół programu, darmowe aktualizacje i wsparcie e-mail,
• narzędzia 3D – modelowanie z różną szczegółowością (ziarnistością), odnoszące się do szkieletów, obiektów, wielokątów, twarzy, krawędzi, wierzchołków, współrzędnych tekstur, pokaźny zbiór funkcji modelujących (np. przenoszenie, skalowanie, rotacja, odwracanie, triangulacja, łączenie, zespalanie, rozdzielanie, średnia, odbicia lustrzane, wypełnianie, wydrążanie, wygładzanie, eyedrop, magnes, wprowadzanie obiektu do innego obiektu, generowanie współrzędnych UV, operatory boolowskie), wykorzystanie podstawowych obiektów (tzw. 3D Primitives – w programie: siatka, polyline czyli linia łamana, prostokąt, sześcian, elipsa, piramida, cylinder, sfera, torus, tekst) oraz tworzenie z nich elementów bardziej skomplikowanych.
• mapowanie UV (nanoszenie tekstur) – automatyczna generacja współrzędnych UV, łatwe zamienianie materiału, wsparcie dla formatów PNG, TGA i DDS, różne zestawy tekstur o wysokiej rozdzielczości, precyzyjna edycja UV, rozbudowany edytor materiałów,
• funkcje tworzenia brył geometrycznych – zespalanie, wyodrębnianie (także części wspólnych dla obiektów), rozdzielanie, przecinanie,
• animacje – animacja szkieletu, przypisywanie wielu obiektów do jednego szkieletu, możliwość animacji wielu szkieletów w pojedynczej scenie, zastosowanie różnych animacji na jednym szkielecie, prosty w obsłudze edytor animacji szkieletów,
• lightmapping – różne typy oświetlenia (punktowe, kierunkowe, plamy), zapisywanie map świetlnych w plikach BMP, przenikanie światła przez przeźroczyste powierzchnie, filtrowanie oświetlenia, mapy światła mogą pokrywać wybrane obszary obiektu, rozmiary map świetlnych są modyfikowalne w sposób dynamiczny,
• raytracing – możliwość kolejkowania promieni, różne właściwości materiałów, podgląd efektów raytracingu w osobnym oknie.
• tzw. subdivision surfaces – dostosowywanie powierzchni według dwóch algorytmów (Catmull-Clark i Doo Sabin subdivision).
• szereg wtyczek pozwalających na wzbogacenie funkcjonalności programu oraz import czy eksport grafiki z/do aplikacji czy rozwiązań takich jak np. 3D Studio Max, Blink 3D, Blitz 3D, Cinema 4D, DirectX, Ogre 3D, Wings 3D, Torque Game Engine. Pełną listę kompatybilnych aplikacji znajdziemy w witrynie projektu.

Interfejs graficzny DeleD Community Edition nie jest zbyt efektowny wizualnie, ale został dobrze rozplanowany i posiada duże możliwości konfiguracyjne. Mniej zaawansowani użytkownicy będą zmuszeni do zapoznania się z Wiki i samouczkami dostępnymi poprzez witrynę projektu, na szczęście aplikacja należy podobno do dość łatwych w obsłudze. W witrynie i na forum programu można znaleźć również odnośniki prowadzące do kolekcji obiektów, scen czy tekstur.

Uwaga!
Jeżeli ktoś jest zainteresowany aktualizacją poprzedniej wersji DeleD, można odwiedzić tę stronę i pobrać odpowiedni update (archiwum deledceexe.zip) zamiast całego programu.
Dostępna pod powyższym adresem wersja Beta, to wersja rozwojowa starszej edycji programu - DeleD CE 2.44, wobec tego nie zamieszczamy jej w naszym serwisie.

Wymagania!
Minimalne wymagania to podobno: procesor Pentium 120 MHz, 64 MB pamięci RAM, 22 MB wolnego miejsca na dysku, karta graficzna z obsługą 3D i OpenGL. Wymagania pochodzą z witryny projektu, należy wziąć pod uwagę, że są one nieaktualne, jednak program powinien pracować dość dobrze na kilkuletnich komputerach, nawet z procesorem Pentium IV, 2GB RAM i starszą, ale w miarę wydajną kartą graficzną z górnej półki. Na pewno lepiej używać chociaż procesora Core 2 Duo/Quad, większej ilości pamięci oraz lepszej karty. Oczywiście wszystko zależy od tego, co zamierzamy osiągnąć w aplikacji.

Licencja: GNU GPL (darmowa)
System Operacyjny: Windows 98/Me/NT/2000/XP/Vista/7/8/10
Oceń program:
-/5

Ocena: 4.5 (2 głosów)

Strefa Download programu
DeleD Community Edition (DeleD CE)



DeleD Community Edition (DeleD CE) 2.45
Wersja stabilna
10.82 MB | 2014-06-17

Ilość pobrań: 338 | W tym miesiącu: 1 | W poprzednim miesiącu: 2

Komentarze (0)
DeleD Community Edition (DeleD CE)